…praví jedna z oblíbených hlášek fejsbuku posledních
dní. Odpovědí na tuto otázku se vyrojilo hned několik, probuzenému zájmu
občanské společnosti ale uniká jedna podle mého názoru důležitá záležitost.
Na konci února, před odletem na setkání evropských premiérů
do Bruselu, zkritizoval Andrej Babiš dosavadní systém volby předsedy Evropské
komise (EK) a vyjádřil cíl tento systém změnit.
Aby vynikla závažnost tohoto kroku, je třeba nejprve
několika vysvětlení. Funkci předsedy EK, kterou v současnosti zastává
bývalý dlouholetý lucemburský premiér Jean-Claude Juncker, lze přirovnat
k funkci předsedy evropské vlády. Členové této vlády, Evropské komise, se
nehonosí titulem ministrů, ale komisařů. Významnější nepřesností uvedeného
přirovnání je fakt, že tato evropská vláda je vázána odpovědností nejen vůči
parlamentu (ano, jde o ten Evropský parlament, kam si za Českou republiku
volíme jednou za 5 let 21 poslanců), ale zároveň vůči vládám jednotlivých
členských zemí EU. Tato dvojí odpovědnost vysvětluje značnou složitost
evropských politických procesů a mechanismů.
Jedním z relativně
jednoduchých mechanismů je volba předsedy EK. V roce 2014, při posledních
celoevropských volbách do EP, bylo totiž ustáleno, že podobně, jako při
ustavování vlád a jejich předsedů v členských zemích mají hlavní slovo
jejich parlamenty, při volbě předsedy EK přísluší hlavní slovo Evropskému
parlamentu. Logickým důsledkem je tzv. praxe „špičkových kandidátů“ – tj. kandidáty na předsedy EK jsou ti, kteří
v evropských volbách vedou kandidátky, a kromě toho na pozici předsedy EK
získá nárok ten klub, který získá napříč členskými zeměmi nejvíce poslanců. A
tak Claude-Jean Juncker se do čela EK dostal jako kandidát klubu Evropské
lidové strany, jež se stala vítězem voleb roku 2014.
Proti této praxi tedy Andrej Babiš vystoupil. Je toho
názoru, že osoba předsedy EK by namísto toho měla vzejít z jednání
zástupců členských zemí EU – tedy premiérů či prezidentů.
Je to podobné, jako kdyby o osobě premiéra české vlády
neměly rozhodovat parlamentní volby a výsledky jednotlivých stran, ale dohoda
krajských hejtmanů.
Pozor, již slyším hlasy, které volají: to je nekorektní
přirovnání! Je nesporné, že Česká republika zakládá svou legitimitu nikoliv na dohodě
krajů či obcí, ale na vůli českého politického národa. Ale EU? Existuje nebo má
existovat něco takového, jako evropský politický národ?
Nepopírám, že spor mezi dvěma různými odpověďmi na tuto
otázku je sporem mezi dvěma odlišnými koncepcemi evropské integrace po celou
dobu jejího trvání.
Má-li Evropská unie zakládat svou legitimitu na dohodě
suverénních států, je pochopitelné, že hlavní slovo mají mít zástupci vlád
členských zemí. Na druhé straně – samotné ustavení a provoz evropského
parlamentu, jakož i dalších evropských institucí, je naopak zákonitým projevem
snah, které si od evropské integrace slibují více; jde současně o naplnění veledůležité
demokratické zásady, že každému výkonnému úřadu přísluší kontrola v podobě
přímo volených zástupců.
O významu Babišova zmíněného tiskového prohlášení svědčí, že
během několika hodin na něj reagoval předseda nejsilnějšího klubu
v Evropském parlamentu, poslanec Manfred Weber. Hájil v něm dosavadní
praxi právě s poukazem na demokratičnost takového postupu: lidé, tedy
voliči, mají přece právo vědět, kdo se uchází o tuto funkci, a mají mít také
právo svým hlasem tuto volbu ovlivnit. Naznačil, že přijetí Babišova návrhu by
znamenalo návrat k zákulisnímu netransparentnímu jednání – a já dodávám: tedy
ke stylu politiky, s nímž přece máme negativní zkušenosti i u nás doma.
Z českého pohledu zaslouží Babišův návrh pozornost rovněž
tím, že představuje novou etapu ve vztahu naší vrcholné politické reprezentace
k EU.
Dosavadní etapu lze označit jako „pozici mrtvého brouka“ - v důležitých celoevropských tématech
bylo velmi složité získat jakýkoliv jasný český postoj; nejvyšší ústavní
činitelé si notovali ve více méně ostentativním přezírání evropských témat.
Babišův krok se zdá být sice aktivním, ale ve své podstatě
mnohem nebezpečnějším vykročením z tohoto stavu. Aktivnějším proto, že v očekávání
dalších voleb do Evropského parlamentu v příštím roce se mechanismus volby
předsedy EK stává skutečným celoevropským tématem. A nebezpečnějším proto, že
by se k podpoře tohoto návrhu mohla sjednotit poměrně široká fronta
politiků z různých zemí – ať již přímí odpůrci evropské integrace, nepřátelé
samotné existence Evropského parlamentu, představitelé malých zemí,
představitelé z celoevropského hlediska slabších politických stran, nebo
protivníci myšlenky demokratické a transparentní politiky na všech úrovních.
Jestliže tedy na nedávných demonstracích v českých
městech vlály i vlajky Evropské unie a značná část naší veřejnosti si uvědomuje
důležitost české politiky vůči EU, měla by se i tato Babišova iniciativa stát
předmětem veřejné diskuse.
Hynek Krátký, 12.3.2018
Žádné komentáře:
Okomentovat